Inlägg

Volvo har utvecklat en ny sorts batteriförvaring

Volvo Car Group har utvecklat ett nytt koncept för en extremt lättviktig energiförvaring. Batterierna är tunna och formbara och har integreras i bilens chassi, vilket sparar på utrymmet i bilen. Den nya tekniken beräknas kunna minska vikten av en elbil med så mycket som 15 procent.

Det nya materialet består framförallt av kolfibrer, nano-strukturerade batterier och super kondensatorer. Det erbjuder en lättare energiförvaring som kräver mindre utrymme i bilen, många kostnadseffektiva struktureringsalternativ och är dessutom eko-vänligt.

Panelerna installeras i kroppen på bilen, det vill säga i dörrarna, motorhuven, taket och även i bakluckan, vilket sparar mycket utrymme. Materialet är dessutom kopplat till bilens elektriska nätverk, och laddas upp genom att ta vara på bromsenergi varje gång bilen bromsar. Inledande tester har visat att teknologin är fullt funktionell som ett effektivt energiförvaringsutrymme. De lagrar energi snabbare än traditionella batterier och är även en stark och kompatibel del av fordonet.

Det här materialet är framtaget som en genomförbar lösning på att batterierna i elbilar ofta är tunga, stora och väldigt dyra att tillverka; då också utan att man offrar någon prestanda. Projektet har tagit över tre och ett halvt år och demonstreras nu som prototyp i en experimentiell Volvo S80.

Den här tekniken är resultatet av ett EU-finansierat forskningsprojekt som inkluderar nio andra aktörer, utav vilka Volvo är den enda biltilverkaren. Andra svenska deltagare är Swerea Sicomp AB, ETC Battery and FuelCells och Chalmers (Swedish Hybrid Centre).

Se Volvos egna pressmeddelande, och fler bilder från projektet, här: Volvo Car Group makes conventional batteries a thing of the past

Läs också om däckteknik här: http://www.kransensgummi.se/