Inlägg

Höghastighetsbanan mellan Stockholm och Oslo är felberäknad ekonomiskt

Det pratas ständigt om de nya höghastighetsbanorna för tåg och hur dessa är en viktig del i ett miljövänligt arbete. De som förespråkar dessa banor blir ofta ivriga och ser inte de problem som banorna kan ha, nämligen att de är fruktansvärt kostsamma. Det krävs speciella ekonomiska förutsättningar för att de ska gå runt ekonomiskt. Det här gäller också banan mellan Stockholm och Oslo. Även om det inte är tänkt att den ska kunna gå runt ekonomiskt av sig själv är den ändå felberäknad. Det krävs ett visst antal passagerare på varje tur för att trycket på de som finansierar dem inte ska bli alldeles för stort, för att inte säga omöjligt.

Lars Hultkrantz är professor i matematik vid Örebro universitet och har i sin artikel i Journal of Rail Transport Planning & Management på ett vetenskapligt sätt beskrivit hur felberäkningarna ser ut och hur man bör räkna. Att bygga höghastighetsbanor och ha de utsikter man i dagsläget har vad gäller hur många passagerare som kommer att bruka dem kan kosta samhället i längden. Mer om transport: www.uppsalastadsbud.se

Inte tillräcklig hänsyn till regionala skillnader

Debatten om höghastighetsbanorna rasar runt om i världen. Lars Hultkrantz menar att det fel som oftast görs är att man inte tar tillräcklig hänsyn till de skillnader som finns på olika platser. Resenärer ser nämligen olika på sin restid, i vissa länder och situationer finns det ett stort behov av en höghastighetsbana medan det i andra länder inte gör det. Det man måste fråga sig och sedan göra en grundlig uträkning efter är hur passagerarna värderar sin tid. Människor som ofta reser i jobbet mellan två platser är ett exempel på en av de kategorier människor som gärna använder höghastighetsbanan.

Antagande att flygresenärer kommer att lockas till tåget

Många som flyger regelbundet med jobbet vittnar om hur jobbigt det är. Först måste man ta sig till flygplatsen som oftast ligger en bra bit utanför staden, sedan måste man ta sig igenom säkerhetskontroller med långa köer, bara för att sedan behöva vänta igen i vänthallen. Inte ens när man sitter på planet kan man göra det man vill utan man måste hålla sin elektroniska utrustning avstängd i ungefär tjugo minuter. Slå av datorn måste man också göra innan landning. Med en höghastighetsbana blir allt detta smidigare. Tåget är en perfekt plats för att få jobb gjort och med den höga hastigheten kommer man också fram i god tid.

Hultkrantz säger dock att det här redan är någonting som man räknar med. Anledningen till att folk väljer snabbtåget istället för flyget beror till stor del på dessa anledningar. Man räknar då alltså dubbelt då man räknar med att de som vanligtvis tar flyget kommer att byta till höghastighetsbanan eftersom att man redan tagit med i beräkningarna att folk kommer att välja tåget på grund av dess fart och komfort.